Bord_IMG_8457.jpg

Ja tak! mere tid

Du står for kommunikationen i jeres forening og har sved på panden. På din to-do-liste står: strategi for kommunikation, skrive artikel, tage billede og redigere hjemmesiden, nyhedsbrev, opdatere kalender plus, holde dig opdateret med den nyeste viden i medieudviklingen.  Pyha, mange kommunikatører og webmastere i mindre medlemsforeninger har travlt.

Det viser Datagraf Communications undersøgelse blandt deltagere på Medkom-seminarerne, der netop er målrettet mindre foreninger.

"Min vigtigste erkendelse fra seminaret er ideen om, at bladet/magasinet er et univers, der har set eget liv og skal støttes af andre medier.  Det her med at lade historier bevæge sig på tværs af medier, bliver vigtigt for mig."

Thomas Pedersen, kommunikationsansvarlig Kofoeds Skole i København.

 54 % af de adspurgte svarer, at de i høj grad oplever tid til at udføre kommunikationen som en udfordring. Opgaverne bliver flere og flere, men tiden ændrer sig ikke. Derfor er en vigtig opgave for mange foreninger, at få medlemmerne til at bidrage til kommunikationsarbejdet.

Mange glemmer i dagligdagens stress, at kommunikation er et fælles ansvar og kræver at alle, der har en relation til foreningen bidrager. Og netop involvering og aktivering viser sig også at være svært. Hele 58% svarer, at aktivering af medlemmerne i høj grad er og fremadrettet bliver en udfordring. 

3 gode råd

Disse råd er rettet mod dig, der sidder med kommunikationen i en mindre forening og oplever, at det er svært at få tid og opgaver til at gå op.

  1. Bed om hjælp. Alle I foreningen har et ansvar for at kommunikationen lykkes. Derfor er det vigtigt, at du minder de andre om, hvad de kan hjælpe dig med. Det kan være nyheder til kalenderen, et billede eller en god historie. Husk på, at de andre i foreningen ikke kan læse dine tanker. Derfor er det en rigtig god ide at fortælle dem hvad du konkret har brug for hjælp til. Hvem ved, måske ender de med at hjælpe næste gang også.
  2. Lav en realistisk liste af opgaver. Vi er mange, der ofte ender med at have 15 opgaver på en liste, men kan kun nå de 8. Det stresser. Derfor er det bedre at arbejde med flere lister, så du dermed prioriterer dine opgaver efter hvor vigtige de er, og hvornår de skal løses.
  3. 85% er godt nok. Perfektionisme er en god ting, men den kan dræne, hvis du skal præstere perfekt som både skribent, webmaster, fotograf, kasserer, aktivt medlem og formand på én gang. Mind dig selv om, at dit arbejde ikke behøver at være 100% perfekt. Hver gang.

Fremtidens mediebillede
At tid og behovet for aktivering bliver en udfordring, kommer ikke bag på os, når vi ser på, hvor mange flere medier foreningerne forventer at tage i brug i fremtiden. Det nuværende mediebrug er præget af, at medlemsblad på tryk og hjemmeside er de primære medier. Fremadrettet er forventningen at, de sammen medier forsætter, men mange påtænker at tage de sociale medier i brug koblet med et nyhedsbrev. Vi ser denne tendens som en  stigende bevidsthed om, at man også som lille forening skal være på flere medier.