Facebook_IMG_8159.jpg

Sociale medier

Facebook

Facebook er en af de absolut førende sociale netværk i verden. Hver dag interagerer millioner af brugere ved at dele og ”synes godt om” det indhold, der lægges ud fra forskellige dele af verdenen.

 

Dermed er Facebook blevet midtpunktet for den sociale netværkskommunikation, der trives på internettet i dag, og er derfor en stærk medspiller, når der tales om medlemskommunikation.

Hvorfor?

Størstedelen af jeres medlemmer befinder sig formentlig allerede på Facebook og benytter det sociale netværk på daglig basis. Undersøgelser viser, at aktiviteten er højest om eftermiddagen.

Facebook er en del af medlemmernes dagligdag, og derfor kan det være en god idé, at I forholder jer til deres nye og fremtrædende digitale adfærd på sociale netværk.

 

Hvordan?

I kan enten vælge, at jeres forening har en Facebookside, eller at jeres medlemsblad har en. Det betyder noget for den måde, I kan formidle jeres indhold på. Er det artikler og journalistik, I vil dele, så er bladets side en god idé. Er det mere en kommunikationskanal med mulighed for at dele foreningsinformationer og gå i dialog med medlemmerne, så kan foreningen med fordel være afsender.

5 gode råd om adfærd på Facebook

Kend din stemme

Alt, hvad I siger på de sociale medier, skal "lyde" som jeres forening. Dvs. I skal være meget bevidste om sprogbrug og måden, I henvender jer og svarer på indlæg på. Dog er der ofte en mere uformel tone i dialogen på Facebook end i klassiske trykte medier. Så det gælder om at finde balancen mellem den formelle og den uformelle kommunikation.

Time dit indhold

Det kan være en rigtig god idé at oprette en kalender, der præciserer, hvad I vil sige, og hvornår I vil sige det. Sørg for, at det er relevant for brugerne, der hvor de er i løbet af dagen/ugen /måneden. Ingen bekymrer sig f.eks. om julemanden i januar, men en hel masse mennesker bekymrer sig om salg efter jul. Et hurtigt kig på Google Trends vil bekræfte dette. Hvis I allerede har planlagt de næste udgivelser af jeres medlemsblad, kan I med fordel få dette i kalenderen, så I kan fortælle medlemmerne på Facebook, at I har udgivet et nyt medlemsblad.

Kend din målgruppe

Hvorfor følger folk jer? Hvorfor kan de lide jer?

Jeres medlemmer har valgt at blive en del af jeres forening. Sørg for, at I leverer noget brugbart indhold på de sociale medier, som jeres medlemmer kan relatere sig til.

Løs problemer

En god måde at få jeres medlemmer til at deltage i dialogen på, er ved at formulere et spørgsmål i jeres indlæg, som f.eks. kunne være et samfundsrelateret problem, som I ved alle jeres medlemmer har en relation til. F.eks. som når DR stiller spørgsmålet: “Kan du heller ikke finde ud af, om du sparer nok eller måske for meget op til pension?”. Et spørgsmål kan hjælpe med mange forskellige svar og erfaringsudvekslinger fra jeres medlemmer.

Få inspiration til indhold i medlemsbladet

Jeres medlemmer kan også være med til at bidrage til indholdet i jeres medlemsblad. Her kan I med fordel høre medlemmerne om erfaringer, idéer og drømme, som kan danne grundlag for et tema eller en historie i jeres blad.

Vær ærlig!

Godt indhold er ikke falsk. Det lover ikke tomme løfter, som det ikke kan holde. Indhold er menneskelig og ærlig. Det har en personlighed og et synspunkt. Det er derfor, det engagerer os. Det er derfor, vi følger eller ”liker” et brand. Jeres læsere vil hurtigt finde ud af, hvis I foregiver at være noget, I ikke er. Men hvis man er sjov, ærlig og relevant, så vil de anbefale indholdet til deres venner og også deltage i debatten.

Pris

Gratis