Twitter_IMG_8161.jpg

Twitter

Twitter har i dag en størrelse på omkring de 140 mio. brugere. Heraf ca. 100.000 danskere. Formålet med Twitter er at skabe dialog mellem start- og slutbruger.

Brugerne kan være alt fra personer til virksomheder og foreninger. Dialogen kan ske på lige vilkår, og der er ingen begrænsning på, hvem der kan deltage. Alle kan følge med, besvare og videresende de såkaldte tweets, så længe det ikke fylder mere end 140 tegn.  

Hvorfor?

I modsætning til f.eks. Facebook er Twitter mere ment til microblogging, altså et mindre miljø, hvor der skabes dialog. Det er en hurtig og nem måde at skabe dialog med jeres medlemmer på, som er på farten og har behovet for hurtige og korte indlæg. Det kan også bruges, hvis I har brug for at videregive nyheder til medlemmerne, som er vigtige at få nu og her, fordi emnet er flygtigt - som f.eks. farvandsudsigter eller at en sjælden fugleart er set i et område. Her handler det om, at informationen skal kunne bruges nu og her - og vil være forældet om f.eks. 12 timer. 

Hvordan gør jeg?

Opret jeres egen konto

Oprettelsen af en Twitter-konto er nem. Udfyld det fulde navn på jeres forening, en e-mailadresse og adgangskode på Twitters hjemmeside (www.twitter.com), og klik på ”Opret”-knappen.  

Start med at tweete

Det bedste, man kan starte med, er at dykke ned i Twitters univers. Kig efter andre brugere, som har de samme Twitter-feeds, der relaterer sig til jeres forening, og følg dem. Når først du følger dem, så engagerer du dem i samtalen. Dette vil gøre det mere sandsynligt, at andre brugere også finder jer på Twitter.   I forhold til at sende svar og retweets så start med at skrive jeres eget indhold. Engager jeres medlemmer med jeres egen personlige stemme, og pas på med for mange salgstaler eller reklamer for foreningen. Relevans er et nøgleord.

Promovér jeres Twitter-konto

Ud over at have en god tweet-strategi kan promovering også hjælpe jer med at få flere medlemmer til at lytte til jer. Derfor er det også vigtigt, at I fortæller medlemmerne, at I har en Twitter-konto - og hvad jeres navn er. I kan f.eks. fint gøre opmærksom på, at I benytter Twitter, ved at fortælle det til medlemmerne i jeres medlemsblad.

En god strategi i forhold til at gøre opmærksom på, at I benytter Twitter, er  at tilføje links til jeres Twitter-feed til andre af foreningens sociale netværkssider og tilføje jeres Twitter-navn til jeres e-mailsignatur.

Svar altid, og svar hurtigt

Twitters styrke og popularitet kommer fra mediets evne til at etablere en hurtig og uformel kommunikation. Med det in mente forventer medlemmer, som henvender sig til jer på Twitter, ikke kun, at I svarer dem, de forventer også, at I svarer dem hurtigt.  Når I svarer medlemmerne, er det vigtigt at huske, at de indlæg, som ikke starter med ”d BRUGERNAVN”, vil være synlige for hele verden.  På den måde kan I svare et enkelt medlem direkte ved at skrive ”d” og navnet på brugeren, så kan omverdenen ikke følge med.

Avancerede teknikker

Når I er ved at få en bedre forståelse af Twitter-universet, kan I begynde at bruge mere avancerede teknikker. 

Benyt Hashtag “#” - også kaldet “havelåge”

Et “hashtag” er et ord for symbolet “#”. Når I tweeter, kan I tilføje et eller flere “hashtags” i teksten, hvilket gør det lettere for brugere at finde jeres tweets i søgeresultatet.  Har i f.eks. lige udgivet et nyt magasin, kan I tweete om udgivelsen ved at hashtagge med #MEDLEMSBLADNAVN (indsæt navnet på jeres medlemsblad efter #).

Vælger I f.eks. at retweete andres tweets, hvis det f.eks. har relevans for jeres medlemmer, skal I huske, at jeres retweet skal indeholde et hashtag med jeres twitternavn, ellers kan medlemmerne ikke finde det.

Linke til andre sider på nettet

Når I på Twitter vil linke til andre sider på nettet - eller til andre af jeres sociale medier, kan i benytte jer af URL*- forkortelser.  Mange URL’er er meget lange og derfor svære at skrive ind i Twitter, der kun vil tillade 140 anslag i alt.  Derfor er det en god idé at benytte en tjeneste til at forkorte den pågældende URL og gøre et langt link til en mere spiselig størrelse.

Tjenester, der kan hjælpe med URL forkortelser, er tjenester som f.eks. 

bit.ly 

ow.ly

goo.gl

 

Pris

Gratis

*URL er en forkortelse for Uniform Resource Locator og er navnet for den nøjagtige adresse på en hjemmeside eller en underside på en hjemmeside. Du bruger hovedsageligt en URL, når du skal lave et link. Alle sider på nettet har deres egen, unikke URL - som du kan se øverst i browseren. Øverst i browseren her på siden kan du se, at denne side hedder LINK!

Programsiden for de Regionale Nyheder Østjylland på DR’s hjemmeside har en URL, der hedder: http://www.dr.dk/p4kbh/regionale-nyheder-ar4

Bruger vi bit.ly til at forkorte den, bliver det til: http://bit.ly/1gHtBmF.